‘Niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen maar begrijpen’
– Spinoza –
Spinoza, een Nederlandse filosoof uit de 17e eeuw die wist waar het in het contact tussen mensen om draait.
Mensen zijn snel geneigd om situaties vanuit hun eigen perspectief te beoordelen en te veroordelen. Juist dit ‘oordelen’ verhindert het beter begrijpen van onszelf en de ander.
Dit onbegrip van anderen leidt binnen de organisatie tot ‘eigen koninkrijkjes’.
Men gaat proberen de situaties zelf op te lossen en het contact met de ander te vermijden. Zo ontstaan suboptimale situaties waar uiteindelijk niemand beter van wordt.
In business coaching worden de betreffende situaties in kaart gebracht en besproken, en wordt geleerd op een andere manier naar zichzelf en de ander te kijken.
Anders leren kijken en anders leren doen door Zen Coaching.
Wij hebben goede ervaringen met korte begeleidingstrajecten die mensen snel en effectief leren zich te bevrijden van de vooroordelen die zowel hun eigen functioneren als dat van de organisatie belemmeren.